onsdag 28. desember 2011

Min jul på utveksling 2011

Det starter med at hele familien Delong dro hjemmefra den 23. Vi kjørte avgårde med bilen full av uåpnede presanger, rene klær og forventningsfulle barn og voksne. Bil turen for min del, gikk for det meste i å høre på musikk. Det er ikke så ofte jeg får sitte i min egen verden å høre på min egen musikk. Det er faktisk veldig deilig! Adrianne syns også det er veldig deilig. Så var ikke alene om å høre på min egen musikk, med andre ord. Etter 4 raske timer var vi framme i Menamonie. Vårt første stopp var Grandpa Dan(pappa til Andrew) og Grandma Judy . Vi kom frem. Spiste. Slappet av. Snakket. Midt under snakkingen kom lille baby-Collin. Han er fem uker nå. HAN ER SÅ SØT! Fikk holde han en stund, men holdt han ikke så lenge, fordi min vertsmor Kate er også veldig glad i babyer, så jeg måtte dele han med henne.
 
Se så søt har er!
Nå som baby-Collin hadde kommet, var det nå tid for ÅRETS FØRSTE PAKKEÅPNING! Jeg bare; woow, hva skjer med å starte den 23? Grunnen til at vi starten den 23, er at både familien til Kate og Andrew bor her i Menamonie. Begge har ganske stor familie og veldig mange som forventer å få sett oss. Derfor måtte vi starte å feire tidligere, slik at vi rakk å dra til alle stedene. Uansett, vi startet å åpne pakker! Det som er vanlig under pakkeåpning, er at noen av barna deler ut alle presangene til alle sammen. Når alle presangene er delt ut,så startet minstemann Ari med å åpne en av hans presanger.  Alle ser på, kommenterer og smiler. Deretter er det nestemann; Cole sin tur. Alle ser på, kommenterer og smiler. Og sånn går no dagan! Jeg fikk også gaver faktisk. Forventet det egentlig ikke, men ble ikke akkurat lei meg når jeg så pakke til meg under treet.


Julenissen hadde vært på besøk

Etter alle presangene var åpnet, lekte alle med gavene de fikk. Ikke at de voksne fikk så mange leker, men vi kunne jo låne lekene til Ari og Cole.
 

Ari ble fornøyd med de nye vernebrillene sine
Klokken var blitt mye, og det var tid for alle søte små å sove. Blide,fornøyde, men kanskje litt trøtte pakket vi sakene våres for å dra til Grandma Sherry(mamman tilAndrew) og Grandpa.
Vi overlevde bilturen. Grandma møtte oss med hennes store smil og kjærlighet.  Hun er veldig søt. Hunelsker barnebarna sine, og er veldig takknemlig hver gang vi kommer. Når vi gikk inn i stua, lyste det opp et stort bord med maaaaange ”Christmas Cookies”. Det var 6 forskjellige cookies.  Veldig gode cookies!

Cookies bordet! Yummy
Jeg og Adrianne måtte dele seng. Jeg lente meg over Adrianne i søvne, alt for å prøve å ta på veggen. Jeg strevde en del, men jeg ville ikke gi meg før jeg var nær veggen. Ikke spør hva jeg drømte om, for jeg aner ikke selv. Måtte bare fortelle det, for det ble mye latter ut av den situasjonen!
Uansett, det var nå julaften!! Våknet til at Grandma sang hennes sang, som hun har laget selv. ”Goodmorgning, good morgning, let sunshine shine your way. Good morning, goodmorning, let God grant blessings your way”. Er litt søtt egentlig!
Jeg og Adrianne gikk ned på kjøkkenet. Hele familien var oppe. Grandma hadde laget frokost. En veldig typisk Amerikansk frokost. Pannekaker med sirup, muffins og bacon. Er ikke sånn veldig gira på slike frokoster, men jeg kan i grunn ikke spiste frokost. Frokost er jo tross alt det viktigste måltidet av hele dagen!

Frokosten vi spiste på julaften.
Etter frokost skypet jeg med min kjære familie hjemme i Norge. Det var egentligveldig morsomt. De pakket opp gavene jeg hadde sendt til dem. Det virket som om de likte gavene de fikk. Jeg åpner også noen av gavene jeg fikk fra dem. Alle presangene var fantastiske. Tusen hjertelig takk!!
De fikk også hilse på Grandma. Grandma satt veldig stor pris på det, og hun skulle ønske hun kunne møte dem face-to-face en gang. Bare sitte ned for å snakke liksom! Hvem vet, kanskje hun får sjansen til det en dag? Eller hva mommy/daddy?
Var litt rart å se hele familien på julaften. Har hørt at folk syns det er trist osv, men jeg syns det egentlig var veldig koselig. Angrer ikke på at jeg gjorde det!


Etter frokost var det tid for jule feiring nummer 2. Vi dro til Kate´s sin familie denne gangen. Det skjedde ikke mye uvanlig der. Vi spiste mat. Jeg og Adrianne delte stol. Andrew hvilte øynene sine litt, så jeg og Adrianne tok bilder av det. Vi sendte det til han og skrev ”sleeping beauty” under. Han syns det var ganske morsomt.
Vi åpnet pakker igjen. Denne gangen så ikke alle på at folk åpnet opp presangene sine. Var litt for mange folk der, så det hadde nok tatt helekvelden!

Hele gutte gjengen.

Etter noen timer dro vi tilbake til Grandma Sherry igjen. Det var nemlig tid for julaften nummer 3! Vi spiste mat igjen. Vi spiste stuffin, kalkun, forskjellige salater, sauser, brød osv. Var veldig godt! Før vi begynte å spise, ba vi for maten. ” Come Lord Jesus be our guest, and let these gifts to us be blessed,AMEN”. Rundt bordet fortalte alle hva de var takknemlige for. Jeg sa jeg vartakknemlig for å være her med dem i kveld. Vi satt ikke rundt bordet veldiglenge, fordi det var noen små barn som begynte å bli trøtte. Vi åpnet pakker. Alle ventet på alle. Det var veldig koselig!


Ferdig dekket bord
 


"Onkel","Kusine", "Fetter",Vertsmort og verstssøster













Jeg fikk holde baby-Collin. ELSK

Neste dag. Søndag. Jeg og Adrianne hadde vekkeklokken på 0830. Var ikke vanskelig  å stå opp, men vi kunne gjerne sove lenger. Vi hadde nemlig fått beskjed om at vi skulle være hos Grandma Wheeler(mamman til Kate) klokka 9. Vi gjorde oss klare, satt oss ned i stuen og ventet. Vi ventet å ventet. Ingen tegn til avreise fra de andre. Plutselig kommer Kate ut av soverommet og sier, ”okei guys, didnt you get that we was teasing you yesterday. We dont need to be there before 10”. Jeg og Adrianne ble litt irriterte. Hva var vitsen med det liksoooom?? 1 time med søvner faktisk ganske mye. Neida, jeg skal ikke være en klage unge!


Grandma hadde lagd denne og hengt på juletreet!
Klokken 9. Nei, jeg mener klokken 10, dro vi til Grandma Wheeler. Der var Kelly og Andy(søster+kjæreste av Kate). Vi spiste frokost og pakket opp gaver før vi 2 timer senere, satte nesen mot Tanten til Kate; Becky. Der var det mange store og små. Besteforeldrene til Kate var der, og gjett hva! De er norske!!! Det eneste som er litt kjipt er at de ikke husker noe Norsk…. Men de viste meg en bok om Norske Konge Sagaer.
 Tok ikke særlig mange bilder hos Becky. Så da blir det ett bildet av meg selv. hehehehe
Den 26 måtte vi hjem. Dessverre. Kate måtte jobbe og jeg og Adrianne skulle på trening dagen etter. Jeg våknet av at Adrianne hoppet oppå meg. Liker heller å våkne til det, enn vekkeklokke! Vi gikk ned, spiste frokost før vi deretter pakket sakene våres. Vi hadde fått veldig mye gaver, spesielt guttene, så å pakke bilen ble ett stort prosjekt. Andrew var lederen av det prosjektet for å si det sånn. Ganske vanskelig prosjekt, men absolutt ikke umulig. Vi kom oss avgårde, og tanken på at min første og kanskje siste Amerikanske jul var over, gjorde meg ikke akkurat glad.
Fullpakket bil!
Har hørt/lest at det er mange som får hjemlengsel i julen når man er på utveksling, men jeg fikk ikke det. Selvfølgelig savner jeg familie, venner osv, men jeg syns det også er veldig spennende med noe nytt. Er ikke ofte jeg feirer Amerikansk jul, så hvorfor skal jeg orke å lengte hjem da? Vet at det er mangesom også ser på Jul i blåfjell, 3 nøtter Askepott osv, men jeg tenkte det blir litt teit. Jeg er tross alt på utveksling for å oppleve noe annerledes, så det å trenge inn Norske tradisjoner føltes litt feil.  
På bilturen hjem, måtte jeg og Adrianne VELDIG tisse. De ville ikke stoppe, fordi vi var nesten hjemme. Vi tok det som en challenge. Det gjorde det ikke mye lettere når Andrew plugger inn Iphonen sin, og setter på lyd av rennendevann. Tssssssssss. Vi klarte å holde oss, men jeg må innrømme at det har vært lenge siden det har vært så deilig å tisse som det var når vi kom hjem!

Det var en litt illeluktende lukt i bilen på ett viss tidspunkt!


Både meg og og Adrianne holdt på å tisse i buksene våres!!!

Den 27 var det tid for årets siste julefeiring! Jeg og Adrianne hadde fått beskjed om at vi skulle stå opp klokken 8, fordi vi skulle starte og åpne pakker. Jeg satt ikke på klokken, fordi jeg tenkte de kom til å vekke oss. Vi våknet klokken 9.Huset var helt stille. Egentlig veldig rart. Det pleier alltid å være helt dyrepark i andre etasje om morgningen. Dette var en spesiell morgning, med andre ord. Jeg og Adrianne var litt forvirret, men bestemte oss for å gå inn på soverommet til Kare og Andrew for å sjekke om de  var der. Gjett hva vi så?! Alle 4 ligger i drømmeland. Vi ville ikke vekke dem, så det ble bestemt at vi skulle feire julaften etter at jeg hadde kommet hjem fra trening.
Jeg kom hjem, god og svett klar som ett egg for å feire julaften.  Jeg tok en dusj. Kledde på meg. Klar som ett skinnende egg for å feire julaften. Fikk vite at vi måtte ut å kjøre en tur, fordi Santa måtte jo komme. Han er jo sjenert her i USA, så han vill ikke komme hvis noen er hjemme. Derfor dro vi til Target. Jeg og Adrianne kjøpte litt mer gaver for Andrew og Kate. Kjøpte en løpegenser for Andrew, og en hettegenser for Kate.
Etter at vi fikk vite at julenissen hadde vært hos oss, dro vi hjem. Da var julemusikken på plass, med lyset dempet. ELSK!
Vi åpnet pakker, før vi deretter så på Hjemme Alene 1. Genial film!!!

Dette var ett langt sammendrag av min jul 2011. Håper dere som leste dette innlegget, ikke døde av kjedelighet. Det er jo litt trist å dø rett før 2012?

Her er litt forskjellige jule bilder;

Vi pyntet juletreet!


På AFS Christmas Party

Hele gjengen på AFS partyet

AFS christmas party nummer 2
Det kom snø her i Wisconsin den 22 Desember. HERLIG! 
 
Chelsea lagde tegning til meg. Søtnosen!


GOOOOOOD JUL!




2 kommentarer:

  1. Kjempe flott blogg , Solveig. Jeg fikk ett meget godt inntrykk av hvordan du har opplevd julen i USA, kan ikke tolke det anderledes enn at du har hatt det kjempe hyggelig !!
    Likte veldig godt hvordan det ble gjort med pakke utdelingen hos grandma, dere delte ut alle pakkene først og så åpnet dere en og en pakke og hver kunne selv velge hvilken pakke man ville åpne først (for da kan man spare de harde pakkene til slutt, ikke sant?)
    Sånn gjorde vi det alltid når jeg var liten (kanskje det var fordi vi hadde bodd i USA ?)

    Fortsatt God Jul, Solveig !

    SvarSlett
  2. Fantastisk innholdrik jul du har hatt. Takk for at du delte den så grundig og morsomt med oss. Det er godt å høre at du ikke hadde hjemlengsel men gledet deg over det du fikk og opplevde. Rørende at granma har hengt Solveig på juletreet da. Veldig koslig å skypehilse på henne juleaften. Hun er et veldig godt menneske! Familien Glimsnæss bestilte billetter til Chicago på en veldig koslig og deilig kyllingibanan middag igår hjemme hos Liv, Magnar, Jørgen og Yatsy. Det betyr at det ikke er umulig at vi kan møte Sherry (skrives det slik)John og resten av familien face to face i begynnelsen av Juni. Det skal bli stort!
    Tusen Takk for all flott blogging med morsomme bilder i denne høsten/vinteren 2011 med beste ønsker om fortsatt gledelige nyheter her i 2012.
    Ps! Du kledde Kari Trå genseren veldig bra! Tror han som har kjøpt den til deg har veldig god smak! GID!

    SvarSlett